در سپیدار امکان ثبت دو نوع قرارداد وجود دارد:
1- قراردادهای پیمانکاری: در این قرارداد «کاربر سپیدار» نقش پیمانکار را دارد و در مقابل یک کارفرما وجود دارد که با او قرارداد بسته میشود.
2- قرارداد پیمانکار جزء: در این قرارداد «کاربر سپیدار» نقش کارفرما دارد و در مقابل یک نفر پیمانکار که قرار است کاری را انجام دهد، قراردادی را با کارفرما میبندد.
قرارداد پیمانکاری:
پس از ورود به سیستم وارد قسمت پیمانکاری شده و در قسمت عملیات، گزینهی «قرارداد جدید» را انتخاب نمایید.
در فرم باز شده نوع قرارداد را مشخص کنید.
سپس تاریخ و عنوان قرارداد را وارد نمایید.
در قسمت «طرف قرارداد» نام کارفرما را از سلکتور آن انتخاب نمایید.
تاریخ شروع و تاریخ خاتمه قرارداد را وارد نمایید، شما میتوانید در قسمت «مدت قرارداد» تعداد روزهای اعتبار قرارداد را وارد کرده، در این صورت سیستم بهصورت خودکار تاریخ خاتمه را براساس مدت قرارداد وارد مینماید.
همچنین توجه داشته باشید که مدت قرارداد را میتوانید براساس روز، ماه و سال مشخص نمایید.
سپس پروژه مربوط به قرارداد را از سلکتور آن انتخاب کنید.
نوع قرارداد را از سلکتور آن انتخاب کنید، توجه داشته باشید که اگر نوع قرارداد وجود نداشت روی صفحه راست کلیک کرده و گزینهی «جدید» را انتخاب نمایید.
اگر مناقصه مربوط به پروژه را قبول شده باشید، مناقصه را از سلکتور آن انتخاب نمایید.
قرارداد پیمانکاری دارای بخشهایی شامل: مفاد قرارداد، ضرایب قرارداد، تضامین قرارداد، اطلاعات دریافت، مصالح، کارگاه، تأمیناجتماعی، تاریخچه قرارداد و توافقات قرارداد میباشد.
در بخش مفاد قرارداد، میتوانید مفاد را هم بهصورت دستی با استفاده از کلید افزودن وارد نمایید، هم اینکه با استفاده از کلید «سطر جدید از فهرست بها»، فهرست بهایی را که در سیستم تعریف نمودهاید، انتخاب نمایید.
با استفاده از مبلغ کل از مفاد قرارداد میتوانید مبلغ قرارداد را وارد کرده همچنین در قسمت «برآورد هزینه» هزینهای را که برآورد کرده بودید را وارد نمایید.
در بخش «ضرایب قرارداد»، ضرایب قراردادهای تعریف شده در سیستم را میتوانید از سلکتور «کد ضریب» انتخاب نمایید.
تمامی ضرایب انتخابی با درصد آنها نمایش داده میشود که قابلیت ویرایش را نیز دارند، تا به این مرحله اطلاعات وارد شده را ذخیره نمایید.
در قسمت «تضامین قرارداد» اگر برای قرارداد ضمانتی را پرداخت نمودهاید، در این قسمت با استفاده از گزینهی «سطر جدید» فرم ضمانتنامه باز میشود.
در قسمت «بابت» از میان دو گزینهی «انجام تعهدات قرارداد و پیشدریافت/علیالحساب» یکی را از سلکتور آن انتخاب نمایید.
سپس نوع سند تضمین را از سلکتور آن انتخاب نموده و ارزش سند را در قسمت «مبلغ» وارد نمایید.
سپس تاریخ تحویل ضمانتنامه را وارد نمایید.
در قسمت «تاریخ سررسید»، تاریخ را با تاریخ خاتمه قرارداد یکی کنید، زیرا زمان خاتمه قرارداد، ضمانتنامه به پیمانکار برگردانده میشود.
سپس «حساب معین» ضمانتنامه را از سلکتور مربوطه انتخاب نمایید.
با ذخیره و بستن فرم مربوطه تضمین در قسمت «تضامین قرارداد» نمایش داده میشود.
در بخش اطلاعات دریافت اگر پیشدریافتی از طرف کارفرما دریافت شده مبلغ آن را با استفاده از گزینهی «صدور دریافت رسید» وارد نمایید، این دریافت ممکن بهصورت نقد، چک، حواله و یا کارتخوان باشد.
در نهایت اطلاعات را ذخیره و فرم رسید دریافت را ببندید.
در قسمت «مصالح»، اگر از طرف کارفرما به پیمانکار مصالحی داده شده است، با استفاده از گزینهی افزودن مصالح یا کالا را از سلکتور آن انتخاب کرده و اطلاعات آن را تکمیل نمایید.
با ذخیره اطلاعات مربوط به مصالح با استفاده از گزینهی «صدور رسید انبار»، رسید انبار را صادر نموده و گزینهی تأیید را انتخاب نمایید.
در قسمت «توافقات قرارداد» میتوانید با استفاده از گزینهی افزودن، در سطر اضافه شده توافقاتی که در قرارداد قید شده است را وارد نمایید.
در نهایت گزینهی ذخیره بالای فرم قرارداد را انتخاب کنید.
در بالای فرم میتوانید در قسمت «عملیات» اگر در قرارداد تغییراتی ایجاد شده است، گزینههای الحاقیه، دستورکار، صورتجلسه و یا متمم را انتخاب کنید و تغییرات را لحاظ نمایید
برای نمایش تمامی قراردادهای ثبت شده در سیستم در قسمت فهرست، گزینهی قراردادها را انتخاب نمایید.
ثبت قرارداد بهصورت پیمانکار جزء همانند قرارداد پیمانکاری میباشد، فقط در یک مورد تفاوت دارد: در قسمت «ضرایب قرارداد» در پیمانکار جزء، ضرایبی را میتوان از سلکتور آن انتخاب کرد که در قسمت پیمانکار جزء تعریف شده باشد.