صورت وضعیت یک مدل فاکتور است که از طرف پیمانکار به کارفرما ارسال میگردد و در این فاکتور تمامی عملیاتی که از سمت پیمانکار انجام شده ثبت میشود و مبلغی که کارفرما آن را تأیید میکند، به پیمانکار ارسال میشود، در نهایت پیمانکار آن مبلغ را درآمد شناسایی مینماید.
پس از ورود به سیستم وارد قسمت پیمانکاری شده و در بخش عملیات، گزینهی «صورت وضعیت جدید» را انتخاب نمایید.
در فرم باز شده مشخص کنید که صورت وضعیت پیمانکاری یا پیمانکار جزء را ثبت مینمایید.
در قسمت «نوع»، نوع صورت وضعیت را از میان گزینههای «عادی، تعدیل افزایشی و تعدیل کاهشی» انتخاب کرده، توجه داشته باشید اولین صورت وضعیت باید در حالت عادی ثبت گردد.
در بخش «صورت وضعیت»، یکی از گزینههای موقت، ماقبل قطعی و یا قطعی را از سلکتور آن انتخاب نموده و سپس قرارداد مربوطه را وارد کنید، سیستم بهصورت خودکار تاریخ، مبلغ نهایی و طرف قرارداد را نمایش میدهد.
سپس معین صورت وضعیت را از سلکتور آن انتخاب کنید.
فرم صورت وضعیت به شش بخش تقسیم میشود: جزئیات صورت وضعیت، اطلاعات دریافت، علیالحساب، ضرایب قرارداد، اسناد مرتبط و سرجمع مبالغ
در بخش «جزئیات صورت وضعیت» با انتخاب گزینهی افزودن در سطر باز شده، مفاد قرارداد ثبت شده در سیستم را از سلکتور آن انتخاب نمایید.
سیستم بهصورت خودکار مقدار مفاد و مقدار تأیید شده را نمایش میدهد که قابل ویرایش نیز میباشند و با تغییر مقادیر مبالغ نیز تغییر میکنند.
در بخش«اطلاعات دریافت» اگر پیمانکار پیشدریافتی را دریافت کرده باشد طبق درصدهای وارد شده مبلغ را محاسبه میکند، اگر پیمانکار مصالحی را نیز دریافت کرده باشد در قسمت «مصالح»، مبلغ آن را وارد نمایید.
در قسمت «علیالحساب» اگر پیمانکار مبلغی را از سمت کارفرما دریافت کرده باشد، شماره رسید دریافت را از سلکتور آن انتخاب کنید.
در بخش «ضرایب قرارداد»، با انتخاب گزینهی افزودن تمامی ضرایب تعریف شده در سیستم در قسمت پیمانکاری، نمایش داده میشود که میتوانید آنها را انتخاب نمایید، سیستم بهصورت خودکار با توجه به درصدهای ثبت شده تمامی مبالغ را محاسبه مینماید.
نکته: درصدها قابل ویرایش نیز هستند.
در قسمت «سرجمع مبالغ»، سرجمع مبلغی که پیمانکار باید دریافت کند نمایش داده میشود.
در نهایت فرم را ذخیره و آن را ببندید.
در قسمت فهرست، گزینهی «صورت وضعیتها» را انتخاب نمایید، در فرم باز شده بر روی صورت وضعیت ثبت شده راست کلیک کرده و ویرایش را انتخاب کنید.
برای تأیید صورت وضعیت از طرف کارفرما باید مقدار تأیید شده را وارد کنید، با تغییر مقدار، تمامی مبالغ تأیید شده تغییر کرده و مبلغ تسویه نشده نیز نمایش داده میشود.
در نهایت گزینهی «تأیید نهایی» را انتخاب نموده و در فرم باز شده تاریخ تأیید را وارد نمایید.
با استفاده از معینهای انتخابی برای صورت وضعیت سند حسابداری صادر میشود که میتوانید با استفاده از گزینهی «نمایش سند حسابداری»، سند مربوطه را مشاهده نمایید.
نکته: در ثبت صورت وضعیت بهصورت «پیمانکار جرء» در قسمت ضرایب قرارداد، ضرایب براساس ثبت در پیمانکار جزء نمایش داده میشود و مابقی اطلاعات همانند صورت وضعیت پیمانکاری میباشد.