حسابهای دائمی یا ترازنامهای در پایان سال مالی با "سند اختتامیه" بسته میشود و با صدور "سند افتتاحیه" به سال مالی بعد منتقل میگردد. توجه داشته باشید که جهت صدور سند افتتاحیه، باید سال مالی جدید را ایجاد نموده و در سال مالی جدید ایجاد شده اقدام به صدور سند افتتاحیه نمایید.
برای صدور سند اختتامیه پس از ورود به سیستم در منوی عمودی، قسمت حسابداری را انتخاب نموده و در قسمت عملیات، گزینهی «صدور سند افتتاحیه و اختتامیه» را انتخاب کنید.
با باز شدن فرم، سیستم بهصورت پیشفرض نوع سند را افتتاحیه نمایش میدهد، که میتوانید با توجه به نوع عملیات، افتتاحیه یا اختتامیه آن را تغییر دهید.
در بالای فرم گزینهی «صدور سند» را انتخاب نمایید.
پیغامی جهت اطمینان از عملیاتی که میخواهید انجام دهید نمایش داده میشود، با انتخاب گزینهی بله سند مربوطه صادر میشود.
برای نمایش سند صادر شده میتوانید با انتخاب گزینهی «نمایش سند» در بالای فرم سند صادر شده را مشاهده نمایید.
برای مشاهده حسابهای دارای "مانده ارز" و یا "بدون مانده ارز پایه" میتوانید با انتخاب گزینهی «گزارش حسابهای دارای مانده و بدون مانده ارز پایه» بالای فرم، گزارش تهیه نمایید.
در منوی فرم، با انتخاب گزینهی «حذف سند» میتوانید سند اختتامیه یا افتتاحیه را حذف نمایید.